رایج ترین مشکلات ماشین لباسشویی و راه حل آن ها

رایج ترین مشکلات ماشین لباسشویی

بدون شک یکی از پرکاربرد ترین لوازم ‌خانگی را می ‌توان ماشین های لباشویی دانست. به دلیل استفاده مکرر و هر روز از این وسیله امکان بروز مشکل و خرابی نیز بیش ‌از سایر وسایل ممکن است باشد. لذا در این مقاله قصد داریم رایج ترین مشکلات ماشین لباسشویی و راه ‌حل آن ‌ها را در اختیار شما قرار دهیم تا در صورت بروز مشکل بتوانید با آگاهی کامل با مشکل برخورد کنید.

متداولترین مشکلات ماشین لباسشویی

از جمله رایج ترین مشکلات ماشین لباسشویی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لرزش و حرکت ماشین لباسشویی

بیشتر لباسشویی ها در طول چرخه شستشو مقداری لرزش و صدا را ایجاد می‌ کنند که این موضوع امری کاملاً طبیعی است. اما مشکل زمانی به وجود می ‌آید که این صدا و حرکت بیش ‌از حد باشد که نشان‌ دهنده ایرادی جدی ‌تر در ماشین و یا وضعیت قرارگیری آنست و باید به فکر برطرف کردن آن در اسرع وقت باشید.

 رایج ترین علت این مشکل تراز نبودن و قرار نداشتن تمامی پایه ‌ها در یک سطح است. ممکن است یک یا دو پایه نسبت ‌به سایرین بالاتر و یا کوتاه تر باشد و روی زمین قرار نداشته باشد.

 جهت رفع این مشکل از خط‌کش ‌های تراز استفاده کنید و ببینید که ماشین وضعیت صافی داشته باشد. اگر مشکل از تراز نبودن دستگاه باشد پایه ‌ها را در جهت عقربه ساعت برای پایین بردن و در خلاف جهت عقربه ساعت برای بالا آوردن آن بچرخانید.

از دیگر احتمالات بروز این مشکل معیوب بودن میله ‌های تعلیق است، گاهی به دلیل قطع شدگی این قطعه می ‌تواند سبب ‌شود لباسشویی حرکت کند و در این‌ صورت باید تعویض شوند.

تعویض آن نیز حتماض باید توسط تکنسین واجد شرایط انجام شود.

  • صدای زیاد لباسشویی

معمولاً ایجاد صدای زیاد در لباسشویی به گیر کردن وسیله‌ هایی همچون سکه، گیره و سایر اشیاء فلزی بر می‌گردد. درصورتی‌که این اتفاق افتاد سعی کنید تا جسم را از وان خارج کنید. اما برخی از صدا ها ممکن است ناشی از نقص در قطعه ‌های داخلی مثل موتور دستگاه باشد. در این ‌صورت بررسی آن باید توسط تکنسین انجام شود.

  • تخلیه نشدن آب لباسشویی

عدم تخلیه صحیح لباسشویی به مشکلات سیستم تخلیه بر می‌گردد. انسداد فیلتر به دلیل تجمع زباله و پرز لباس سبب می ‌شود لباسشویی نتواند به ‌درستی فرآیند تخلیه آب را انجام دهد.

 بررسی دوره‌ای فیلتر و نظافت و تعویض به ‌موقع آن همیشه بهترین راهکار برای رفع این مشکل است. گاهی نیز شلنگ تخلیه ممکن است مسدود و پیچ ‌خورده باشد که در این صورت رفع انسداد لوله و تخلیه دستی آن می ‌تواند ثمر بخش باشد.

  • نچرخیدن دیگ لباسشویی

اگر به ظرفیت دستگاه هنگام بارگیری لباس توجه نشود و بیش‌ از ظرفیت و گنجایش آن مملو از لباس ‌های حجیم شود وان دستگاه قادر به چرخش نخواهد بود.

 توزیع صحیح لباس جهت کارکرد صحیح دستگاه امری ضروری است. اما اگر توزیع لباس و وزن آن رعایت شده باشد و باز هم دیگ نچرخد ایراد مربوط به یک قطعه داخلی مانند موتور و یا برد کنترل دستگاه است.

 بررسی برد با استفاده از یک مولتی متر می‌ تواند راهنمای خوبی برای یافتن عیوب باشد. از آنجا که ممکن است مولتی متر در دسترس شما نباشد و یا به ابزار های بیشتر جهت باز کردن پنل نیاز داشته باشید پیشنهاد می ‌شود از یک متخصص کمک بگیرید.

  • پر نشدن آب ماشین لباسشویی

اگر به مقدار کم آب در داخل دستگاه و دیگ وارد می ‌شود و یا اصلاً این عمل صورت نمی ‌گیرد، اولین قدم برای یافتن مشکل بررسی شلنگ ‌های ورودی آب است. اتصالات را از نظر مسدود شدگی و یا پارگی، پیچ ‌خوردگی و گرفتگی بررسی کنید.

  • باز نشدن درب لباسشویی

این مشکل در دو صورت رخ می ‌دهد. اول زمانی‌که آب در داخل وان هنوز وجود داشته باشد و دوم زمانی‌که وان تخلیه شود و بازهم در باز نشود.

در صورت ایجاد مشکل اول یک برنامه جدید شستشو را اعمال کنید تا آب داخل وان تخلیه شود و پس ‌از آن می ‌توانید درب را باز کنید.

 گاهی تخلیه نشدن آب مربوط به انسداد فیلتر تخلیه است پس آن را نیز بررسی کنید.

 در صورت بروز مشکل دوم نیاز به بررسی دقیق تر سوئیچ درب و یا بررسی کنترل پنل دستگاه است که این کار باید توسط تکنسین متخصص صورت بگیرد.

  • بوی بد دستگاه

استشمام بوی بد از لباسشویی به دلیل تجمع باکتری ‌ها و یا مواد شوینده ‌ای است که در چرخه شستشو به‌ صورت حل ‌نشده باقی می ‌مانند و پس ‌از مدتی بوی بد را تولید می ‌کنند.

جهت رفع این مشکل دستگاه را در یک‌ چرخه شستشوی خالی با آب داغ قرار دهید تا کثیفی ‌ها در آب داغ حل شده و از بین بروند. هر چند وقت یک ‌بار اینکار را در برنامه حفظ و نگهداری از لباسشویی خود قرار دهید این کار سبب از بین رفتن باکتری ‌ها و کپک ‌های ناشی از رطوبت نیز می ‌شود.

  • روشن نشدن ماشین لباسشویی

روشن نشدن دستگاه و یا عدم تکمیل چرخه شستشو و خاموش شدن ناگهانی آن ناشی از عیوب پاور سورس دستگاه است.

بررسی دقیق سلامت کلید دستگاه از نظر تأمین برق نیز مفید است.

 اگر مشکل با موارد ذکر شده برطرف نشد چند مورد ساده را می توانید خودتان  بررسی کنید، از جمله:

  1. چک کنید برق در پریز جریان داشته باشد، فیوز خانه و اتصالات را چک کنید.
  2. سیم برق دستگاه از نظر سلامت و پیچ ‌خوردگی معاینه کنید.
  3. اگر از سه‌ راهی استفاده می‌کنید آن را نیز چک کنید.

 به ‌طور خلاصه روشن نشدن دستگاه عموماً مربوط به مشکلات برقی و الکترونیکی دستگاه است .

عیوب سوئیچ درب و قفل آن و همچنین بروز مشکل در تایمر قفل از عوامل مهم روشن نشدن دستگاه هستند.

 طراحی ماشین ‌های لباسشویی به ‌گونه ‌ای است که در صورت ‌باز بودن درب روشن نشوند.

قفل درب قطعه پلاستیکی یا فلزی کوچک است که در زیر درب قرار دارد برای روشن شدن دستگاه، قفل درب باید بسته شود. بررسی وضعیت سلامت آن نیز لازم است.

 تایمر دستگاه، هماهنگی آن با کنترل پنل جهت اعمال قفل و عملکرد سوئیچ قفل نیز نیاز به بررسی دارد.

  • نشت آب از ماشین لباسشویی

نشت آب از لباسشویی دلایل ساده ای می ‌تواند داشته باشد. اتصالات صحیح شلنگ ‌ها و لوله ‌های تخلیه و بررسی واشر ها و بررسی تعادل و وزن دستگاه، بررسی سلامت شیرآلات و شلنگ ‌ها، اطمینان از تخلیه صحیح و بررسی فیلتر دستگاه از نظر گرفتگی راهکارهایی است که جهت رفع نشتی آب می ‌توانید انجام دهید. در این مورد توصیه می شود مقاله جامع و کامل علت نشت آب از ماشین لباسشویی را مطالعه نمایید.

  • تخلیه نشدن و باقی ماندن مواد شوینده در محفظه

مواد شوینده و استفاده صحیح از انواع آن بسیار مهم است. دفترچه راهنمای دستگاه مهم‌ ترین مرجع برای پیشگیری از مشکلات احتمالی است که با رعایت نکات ذکر شده در آن می توانید بسیاری از مشکلات و ایرادات را رفع نمایید.

 اگر در دفترچه ذکر شده که شوینده ‌های پودری مناسب دستگاه شما نیست و یا برعکس شوینده مایع توصیه نمی ‌شود، بنابراین از نوع صحیح آن استفاده کنید.

 تخلیه نشدن و گرفتگی مواد شوینده در محفظه‌ آن را با استفاده از سرکه از بین ببرید.

سرکه را درون محفظه شستشو بریزید و اجازه دهید در یک ‌چرخه شستشوی خالی دستگاه کار کند.

 بنابراین به ‌راحتی سرکه می‌ تواند جرم‌ ها و گرفتگی ‌های ناشی از سفت و سخت شدن پودر ها را از بین ببرد.

 هم چنین استفاده از سرکه و جوش ‌شیرین برای از بین بردن کپک و میکروب ‌ها نیز بسیار مفید است.

  • قطع شدن مداوم برق ماشین

قطع شدن برق ماشین دلایل مختلفی می ‌تواند داشته باشد. ایرادات موتور و یا نشتی آب و نفوذ آن به قسمت ‌های الکترونیکی، پر کردن بیش ‌از‌ حد دستگاه و یا داغ‌ شدن موتور در طی استفاده بیش ‌از حد از دستگاه از جمله علل احتمالی بروز این مشکل هستند. اما هنوز هم ممکن است گزینه ‌های دیگری باعث آن شود که نیاز به بررسی توسط یک تکنسین دارد.

همانگونه که اشاره شد بسیاری رایج ترین مشکلات ماشین لباسشویی می تواند جزئی باشد که با چند اقدام و بررسی ساده خودتان می توانید آن را برطرف کنید و در برخی موارد دیگر تشخیص و تعمیر عیوب تنها از دست یک تکنسین بر می آید.

شرکت پارس پویش برترین و معتبرترین شرکت تعمیر ماشین لباسشویی در تهران و تکنسین های مجرب و متخصص این مجموعه در تلاش هستند  با داشتن شعبات متعدد در تمام مناطق تهران خدماتی شایسته به متقضیان گرامی ارائه کند.

فرم درخواست تعمیرکار

پیمایش به بالا

درخواست تعمیرکار

فرم زیر را پر کنید تا در سریع ترین زمان با شما تماس بگیریم

اطلاعات تماس
اطلاعات دستگاه
تاریخ و زمان ترجیحی