نحوه چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی

چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از لوازم پرکاربرد در هر آشپزخانه ای است و راهی آسان و مناسب برای شستن ظروف کثیف است. برای آن که بتوانیم در هنگام شستشو از ماشین ظرفشویی استفاده بهینه داشته باشیم، بهتر است که نحوه چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی را به کار ببریم تا بتوانیم حجم زیادی از ظروف را به طور مرتب در آن قرار دهیم تا عملیات شستشو به صورت بهینه انجام گیرد.

از طرفی پر کردن بیش از اندازه ظروف در ماشین ظرفشویی و چینش نادرست آن موجب می گردد ظروف به طور کامل تمیز شسته نشوند و در صورت شستشوی مکرر به این روش، ممکن است عملکرد دستگاه دچار اختلال شود و همچنین به ظروف خدشه وارد شود. در این مطلب به نحوه چیدمان ظروف در انواع ماشین ظرفشویی می پردازیم.

در بازار انواع ماشین ظرفشویی در برندها و ظرفیت های متفاوتی ارائه می شود اما به طور کلی، چیدمان ظروف در داخل ماشین های ظرفشویی از یک اصول خاصی پیروی می کنند که رعایت کردن این اصول در چیدمان موجب شستشوی تمیز ظروف خواهد شد.

چیدمان ظروف در سبد پایین ماشین ظرفشویی

  • سبد پایین دستگاه، محل مناسبی برای قرار دادن ظروف غذاخوری، قابلمه، درب قابلمه و بشقاب می باشد.
  • نحوه چیدمان بشقاب ها در قسمت پایین ماشین ظرفشویی باید به گونه ای باشد که قسمت داخلی بشقاب ها رو به روی هم باشند. به عبارتی روی بشقاب ها به سمت وسط ماشین ظرفشویی باشد. علت این کار هم این است که بازوی آبپاش و قطعات چرخشی درون ماشین ظرفشویی بتواند تمامی قسمت ها را تمیز کند.
  • بشقاب های بزرگ در قسمت بیرونی و بشقاب های کوچک در قسمت درونی یا همان مرکز دستگاه چیده می شوند. بشقاب هایی که سایز مشابه نیز دارند میتوان رو به رو یکدیگر قرار داد.
  • ظروف خیلی بزرگ همچون دیس، سینی و تخته آشپزی باید به گونه ای در قفسه پایین و در کناره ها قرار گیرند که مانع عبور جریان آب و مواد شوینده در داخل ماشین ظرفشویی نشوند.
  • ظروفی که انتهای آن ها گود می باشد باید به صورت مورب در جای خود قرار گیرند که جریان آب سبب تمیز کردن داخل آن ها شود. همچنین به راحتی خشک شود.
  • ظروف قابلمه ای باید رو به پایین و در جهت بازوی اسپری قرار گیرند. چیدمان نادرست قابلمه و ماهیتابه سبب می شود تا به بازوی آبپاش ضربه وارد شود و هم ظروف دچار آسیب دیدن و خراش روی آنها شود.

چیدمان ظروف در سبد بالایی ماشین ظرفشویی

  • توصیه می شود ظروف ظریف همچون لیوان، ظروف پلاستیکی، پیشدستی، فنجان و… در سبد بالایی به صورت مرتب چیده شوند. از طرفی آن ها را به صورت برعکس و رو به پایین قرار دهید.
  • لیوان ها را به گونه ای در سبد بالایی قرار دهید که پایه لیوان با آب فشان دستگاه برخورد نکند.
  • بهتر است ظروف را به هم نچسبانید و با فاصله از یکدیگر قرار دهید، زیرا ممکن است در هنگام شستشو با یکدیگر برخورد کنند و بر اثر برخورد بشکنند.

چیدمان ظروف پلاستیکی در ماشین ظرفشویی

پیش از شستشوی ظروف پلاستیکی، باید از قابلیت شستشوی آن ها توسط ماشین ظرفشویی اطمینان حاصل کنید. روی این گونه ظروف علامتی با تصویر ماشین ظرفشویی حک شده است. لیست ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت را در مقاله ای  که ارائه داده ایم بخوانید.

در هنگام چیدن ظروف پلاستیکی، آن ها را باید به گونه ای در داخل سبد بالایی دستگاه قرار دهید که به دور از المنت حرارتی دستگاه باشد زیرا حرارت ممکن است موجب تغییر شکل آن ها شود.

چیدمان قاشق و چنگال در ماشین ظرفشویی

در ماشین ظرفشویی یک سبد مجزا وجود دارد تا قاشق، چنگال و چاقوها در آن قرار گیرند. قاشق و چنگال ها را به صورت دسته ای درون سبد قرار دهید که دسته آن ها در داخل سبد قرار گیرد و در مورد چاقو نیز، لبه تیز آن ها درون سبد باشد تا در هنگام خارج کردن ظروف به دستتان آسیبی وارد نشود.

رعایت برخی نکات پیش از شستشوی ظروف توسط ماشین ظرفشویی لازم است بدانیم. این نکات عبارتند از:

  • تمیز کردن ظروف

در هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی پیش از آن که ظروف را در داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید، بهتر است تمامی ظروف را تمیز کرده تا باقی مانده مواد غذایی بر روی آن ها نماند. البته در برخی از برندها دیگر نیازی به تمیز کردن ظروف پیش از قرار دادن در داخل ماشین ظرفشویی نیست اما بهتر است که این کار انجام شود.

  • شستشوی مقدار کمی از ظروف

قرار دادن ظروف کم در داخل ماشین ظرفشویی تاثیری در عملکرد ماشین ظرفشویی نخواهد گذاشت. پس بهتر است به اندازه کافی ظروف کثیف وجود داشته باشد تا از ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

  • شستشوی ظروف با جنس های متفاوت

بهتر است از ظروف مسی، آلومینیومی و یا آبکاری در شستشوی ماشین لباسشویی استفاده نکنید زیرا امکان آسیب رسیدن به آن ها وجود دارد. همچنین توصیه می شود از شستشوی ظروف چوبی، برنج، برنز و … توسط ماشین ظرفشویی پرهیز کنید.

  • استفاده از مواد شوینده مناسب

بهتر است از مواد شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید. استفاده از هرگونه مواد شوینده معمولی به مرور زمان باعث می شود تا در بخش های مختلف دستگاه جمع شوند و باعث ایجاد اختلال در نحوه عملکرد ماشین ظرفشویی شوند.

همچنین از مواد شوینده بیش از اندازه استفاده نکنید. در هنگام استفاده از مواد شوینده پودری بهتر است به مقداری که در جلد شوینده درج شده، توجه کنید تا به اندازه کافی از آن استفاده کنید. اگر از قرص ماشین ظرفشویی استفاده می کنید بهتر است آن را در کف ماشین ظرفشویی یا در محفظه ماده شوینده قرار دهید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این شد به نحوه چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی بپردازیم تا بتوانیم با رعایت نکات کاربردی و اصولی به بهترین شکل از ماشین ظرفشویی خود استفاده کنیم.از دیگر مواردی که در نگهداری از ماشین ظرفشویی توصیه می شود، سرویس به موقع این دستگاه می باشد تا از بروز هرگونه خرابی و اشکال در عملکرد آن جلوگیری شود.

تیم مختصص مرکز تعمیر لوازم خانگی پارس پویش به همراه تکنسین های مجرب، آماده هر گونه خدمات رسانی در زمینه نصب و راه اندازی، تعمیر و سرویس لوازم خانگی از جمله تعمیر ماشین ظرفشویی در تهران می باشد. شما عزیزان می توانید در صورت نیاز، از خدمات این مجموعه استفاده کنید.

نحوه چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی

چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی

فرم درخواست تعمیرکار

فرم درخواست تعمیرکار

پیمایش به بالا

درخواست تعمیرکار

فرم زیر را پر کنید تا در سریع ترین زمان با شما تماس بگیریم

اطلاعات تماس
اطلاعات دستگاه
تاریخ و زمان ترجیحی