علت کار نکردن کولر گازی

علت کار نکردن کولر گازی

هیچ ‌چیز بدتر از آن نیست که در فصل گرما و در یک  روز تابستانی کولر گازی شما کار نکند. اما خوشبختانه این مشکل قابل رفع است.

چه مشکل ساده‌ای گریبان کولر را گرفته باشد و چه مشکلاتی حادتر تکنسین های متخصص شرکت پارس پویش در کنار شما هستند تا بدون صرف هزینه زیاد مشکل کولر گازی شما را یافته و آن را برطرف کنند. اما پیش‌ از این‌ که با ما تماس بگیرید ممکن است با بررسی چند مورد ساده که در ادامه بیان خواهیم کرد بتوانید علت کار نکردن کولر گازی خود را بیابید.

اگر کولر گازی کار نمی‌کند دلایل مختلفی ممکن است اتفاق ‌افتاده باشد. معمولاً دلایلی از قبیل کثیف یا مسدود بودن فیلتر های هوا رایج ‌ترین علت است. در مواردی دیگر بروز مشکلاتی در کمپرسور و یا خنک‌ کننده (مبرد) می‌تواند دلیل مشکل باشد. این قبیل خرابی‌ ها منجر به عدم دمیدن هوا، روشن نشدن و عدم کارکرد صحیح کولر گازی می‌شود.

مشکلات رایج کولر گازی

ازجمله مشکلات رایجی که برای کولر های گازی و یا داکت اسپلیت به وجود می آید میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کولرگازی هوای خنک پرتاب نمی کند

اگر فن پنل داخلی روشن می شود ولی هوای خنک پرتاب نمی کند ممکن است کمپرسور خراب شده باشد. اگر کمپرسور خراب شده باشد یا رله و اورلود آن آسیب دیده باشد گاز به جریان نمی افتد. اگر خازن راه انداز خراب شده باشد کمپرسور فعال نخواهد شد. همچنین ممکن است موتور فن کندانسور از کار افتاده باشد. در اینصورت به دلیل گرمای زیاد کمپرسور اورلود میکند. اگر کندانسور کار خود را به خوبی انجام می دهد می تواند مشکل از تخلیه شدن گاز باشد.

  • کولر به اندازه کافی خنک نمی کند

ابتدا باید تنطیمات درجه برودت کولر کنترل شود. بهترین دما برای کولرگازی 24 درجه سانتی گراد است. گام دوم بررسی فیلترهای پنل است. اگر فیلترها کثیف هستند آن ها را با بورس بشویید. البته ممکن است پره های اواپراتور کثیف شده و جریان هوا را مسدود کرده باشد. اگر از داکت اسپلیت استفاده می کنید پیشنهاد می کنیم تا تمام دریچه ها رو باز کنید. این کار باعث می شود تا تمام محیط به طور یکسان خنک شود.

  • کمپرسور یکسره روشن است!

با رسیدن دمای محیط به دمای تنطیم شده کمپرسور خاموش شده و به حالت استراحت می رود. اگر این اتفاق نمی افتد ممکن است ترمیستور کولر خراب شده باشد. دلیل دیگر آن می تواند خرابی برد و یا رله های آن باشد. البته اگر قدرت کولرگازی با اندازه محیط متناسب نباشد نیز باعث یکسره کار کردن کمپرسور میشود.

  • کولرگازی خود به خود خاموش می شود

اگر در حین کار کردن کولرگازی به طور کامل خاموش شود می تواند ناشی از خرابی برد باشد. همچنین اگر سنسور پنل داخلی خراب شده باشد این اتفاق می افتد. اگر موتور بلوبِر روشن است و کندانسور خاموش می شود می تواند به دلیل بالا رفتن دمای کمپرسور باشد. در این صورت لازم است پره های کندانسور نظافت شود. می توان به دلایل دیگری مثل خرابی فن و یا ترمیستور و کمپرسور نیز اشاره کرد.

  • کولر گازی نشتی آب دارد

یکی از مشکلات متداول نشتی آب از پنل کولر است. برای رفع این عیب باید مسیر خروج از نظر گرفتگی بررسی شود همچنین شیب نامناسب در پنل نیز می تواند موجب آبریزش شود.

  • کولر گازی هنگام کار کردن صدای زیادی می دهد

اگر یونیت داخلی صدا می دهد باید موتور فن و بلوبر داخلی بررسی شود.  صدای زیاد از یونیت خارجی (کندانسور) می تواند به دلیل خرابی فن و یا کمپرسور باشد.

دلایل غیرتخصصی کار نکردن کولر گازی

پیش از این ‌که با یک تعمیرکار تماس بگیرید این موارد را می‌توانید بررسی کنید.

  • بررسی اتصالات برق

مطمئن شوید که دستگاه به برق متصل باشد. اگر کولر گازی کار نمی‌کند ممکن است به این دلیل باشد که برق دریافت نمی‌کند.

 فیوز خانه را چک کنید تا مطمئن شوید که دستگاه از منبع تغذیه برق دریافت می‌کند.

اگر مشکل از فیوز باشد و جریان برق  پریز ها جریان نداشته باشد به کمک یک فازمتر از جریان برق اطمینان حاصل کنید و اگر این ‌طور نبود راهکار دیگری مانند کمک از یک برق‌کار را امتحان کنید. موارد بسیاری تا به حال پیش آمده است که مشکل از دستگاه کولر نبوده و اتصالات الکتریکی و برق‌کشی ایراد داشته است.

  • ترموستات را چک کنید

در برخی مدل‌هایی که ترموستات آن با باتری کار می‌کند ممکن است علت کار نکردن مربوط به ‌همین مشکل باشد.

باتری ترموستات ‌را عوض کنید.

مطمئن شوید که ترموستات روشن باشد و روی دمای خنک آن را تنظیم کنید.

 دما باید چند درجه کمتر از دمای معمولی اتاق باشد، سپس ببینید که دستگاه روشن می‌شود یا خیر؟

  • بررسی کندانسور بیرونی

بررسی کندانسور بیرونی زمانی بیشتر اهمیت دارد که کولر کار می‌کند اما به ‌خوبی خنک نمی‌کند.

 به آن نگاهی بیندازید. خازن را بیابید و آن را نگاه کنید.

 درصورتی‌که با گرد و خاک و یا زغال کثیف و مسدود شده باشد می‌توانید آن را پاک کنید.

 پس از نظافت خازن اجازه دهید و کولر به مدت چند ساعت کار کند و ببینید که جریان هوا بهبود پیدا کرده ‌است یا خیر؟

 اگر مشکل رفع نشد با یک متخصص تماس بگیرید.

  • فیلترهای هوا را تمیز و تعویض کنید

یکی از اصول نگهداری و سرویس کولر گازی تعویض و نظافت به‌موقع فیلتر است تعویض مرتب  فیلتر  کولر بسیار مهم است.

چراکه فیلتر های کثیف جریان هوا را در کولر و خانه مختل می‌کند پس‌از تعویض و نظافت فوراً متوجه تغییر و بهبود وضعیت کولر خواهید شد.

سرویس سالیانه وسایل و لوازم خانه مثل کولر گازی را به تعویق نیاندازید زیرا با انجام بررسی ‌های دوره‌ای می‌توانید از هزینه‌ های گزاف تعمیر تا ۹۰ درصد جلوگیری کنید.

دلایل تخصصی کار نکردن کولر گازی

ممکن است تمامی موارد فوق را بررسی کنید و باز هم دستگاه روشن نشود و یا بد کار کند، احتمالاً در این‌ مورد مشکل کمی پیچیده ‌تر خواهد بود. در این حالت ممکن است یکی از مشکلات زیر به وجود آمده باشد:

  • احتمال دارد که موتور دستگاه سوخته باشد. مسدود شدن فیلتر گاهی باعث این ‌مورد می‌شود موتور دستگاه در سرویس‌های سالیانه توسط متخصص چک می‌شوند انجام آن را به شرکت پارس پویش بسپارید.
  • دمیدن هوای گرم، خاموش شدن کامل کولر گازی و مسدود شدن فیلتر باعث یخ زدن کویل‌ های تهویه خواهد شد. این قضیه روی کمپرسور تأثیر گذار است، در نتیجه این جریان هوا به دستگاه محدود می‌شود. کویل‌ های کثیف سبب می‌شود. هوای گرم از دستگاه خارج شود.
  • نشت آب از دستگاه به دلیل گرفتگی زهکشی اتفاق می‌افتد.
  • خرابی کمپرسور احتمال دارد از کهنگی خازن باشد.
  • راه‌اندازی اولیه دستگاه قدری مهم است برای راه‌ اندازی حتماً از یک متخصص کارآزموده کمک بگیرید.

معیوب بودن  کمپرسور علت کار نکردن کولر گازی

کمپرسور یک قطعه اصلی کولر گازی است. در صورتی‌که تشخیص بر این باشد علت کار نکردن کولر گازی کمپرسور است لازم است این سیستم بررسی می‌شود. همیشه نیاز به تعویض آن نیست گاهی خرابی یکی از قطعات و تعویض آن مشکل را برطرف می‌کند.

تست خازن

خازن قطعه‌ ای است که موتور کولر را روشن می‌کند. بررسی سلامت خازن را می‌توانید با یک مولتی متر بسنجید. مشکلات عمده کمپرسور عموماً ناشی از خرابی خازن است.

تکنسین های متخصص شرکت پارس پویش تمامی احتمالات زیر که ممکن است سبب خرابی کولر گازی باشند را نیز بررسی خواهند کرد.

خرابی رله استارت و شیرهای ورودی و یا بررسی شل بودن اتصال ترمینال ورودی، مسدود شدن شلنگ تخلیه، اتصال صحیح کندانسور و موتور فن، نشتی خنک‌کننده، تست برد الکتریکی و بسیاری موارد دیگر.

در پایان

در صورت مواجه با کار نکردن کولر گازی چنانچه رفع مشکل برایتان مقدور نبود اولین اقدام برای مدیریت اوضاع تماس با یکی از شعب شرکت پارس پویش است

عیب یابی و تعمیر کولر گازی در بیشتر مواقع سخت و نیازمند داشتن تجربه کافی است. توصیه ما به شما عزیزان این است که در صورتی که کولرگازی شما با مشکل روبروست با تکنسین های متخصص مجموعه پارس پویش با شماره 02144155180 تماس حاصل نموده و یا از طریق فرم درخواست تعمیرکار موجود در سایت، درخواست خود ر ا ثبت نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

فرم درخواست تعمیرکار

پیمایش به بالا

درخواست تعمیرکار

فرم زیر را پر کنید تا در سریع ترین زمان با شما تماس بگیریم

اطلاعات تماس
اطلاعات دستگاه
تاریخ و زمان ترجیحی