مایکروفر چیست و چگونه کار می کند؟

نحوه عملکرد مایکروفر

مایکروفر چیست؟

مایکروفر یا ماکروویو (microwave) را میتوان جزء انقلابی ‌ترین لوازم‌ خانگی در قرن بیستم دانست. نحوه عملکرد مایکروفر با تولید امواج الکترومغناطیسی است که با سرعت نور در محفظه داخلی دستگاه انتشار می ‌یابند. این امواج قابل‌ مشاهده نیستند اما اگر می ‌توانستیم آن را مشاهده کنیم چیزی مانند یک درخشش شدید به چشم می‌آمد.

مایکروویو یک وسیله رایج و سومین روش گرمایش خانگی برای غذا است. گرمایش حاصل از ماکروویو، فناوری است که برای پخت، خشک کردن و طبخ غذا به کار می ‌رود. ممکن است ندانید اما از این وسیله میتوان برای پاستوریزه کردن و استریل کردن برخی مواد غذایی نیز استفاده کرد.

دستگاه های مایکروویو در اندازه ها و انواع مختلف برای کاربرد های متفاوتی تولید می شوند.

در اندازه های صنعتی و تجاری این دستگاه برای استفاده در کارخانجاتی مانند تولید سیب زمینی فرآوری شده و پیش پخت شده، چیپس ها، ماکارونی و نودل، بیکن و بسیاری از مواد غذایی که نیاز به یک سری فرآیند استرلیزه کردن و یا پیش پخت دارند تولید می شوند.

برای مصارف خانگی نیز برنامه های متنوعی روی دستگاه نصب شده که کارکرد های مختلفی را در اختیار می گذارند.

نحوه عملکرد مایکروفر

نحوه عملکرد مایکروفر و این‌ که چگونه بدون وجود آتش و شعله این وسیله می ‌تواند تنها با امواج نامرئی غذا را گرم کند شگفت ‌آور است و توضیح عملکرد آن مقداری تخصصی است. اما اگر بخواهیم به زبان ساده آن را بازگو کنیم این‌ گونه است که گرمایش دستگاه توسط قطعه ‌ای به نام ترانزیستور فراهم می شود که فرکانس‌ هایی از امواج الکترو مغناطیسی تولید می کند. این امواج با بر هم‌ کنش بین مواد دی الکتریک مولکول ‌های غذا سبب می‌شود آن ‌ها به جنب‌ وجوش بیفتند و بر اثر حرکت آن‌ ها و اصطکاک بینشان این انرژی مغناطیسی به انرژی گرمایی تبدیل می ‌شود. معمولاً آب موجود در بافت مواد این انرژی را جذب می کند، به همین دلیل است که عمل گرم کردن برای مایعات بهتر انجام می شود. از همین روی زمانی که غذایی را با ظروف در داخل دستگاه  قرار می دهیم ظروف به اندازه خود غذا گرم نمی شود چرا که انرژی مغناطیسی در داخل ظروف نفوذ نمی کند.

مزایای استفاده از مایکروفر برای پخت غذا

برای مایکروفر میتوان چندین مزیت را برشمرد. از جمله آن ها کاهش در زمان پخت و پز، امکان یخ زدایی مواد فریز شده، خشک کردن و استرلیزه کردن مواد غذایی و … .

  • کاهش زمان در حرارت دادن به غذا در این روش معمولاً در حدود یک ‌چهارم زمان مورد نیاز برای گرم کردن به روش‌ های معمول نیاز است.
  • طعم و بافت غذا به‌ خاطر همین کاهش زمان گرمایش حفظ‌ شده و حس تازه‌ تری را می ‌دهد.
  • مواد مغذی که بر اثر گرما و حرارت زیاد اجاق گاز ممکن است از بین برود را حفظ می‌کند.
  • مصرف بهینه انرژی و کنترل فرآیند گرما دادن به غذا یکی دیگر از مزیت ‌های این وسیله است.
  • حتی بعد از بسته ‌بندی مواد غذایی میتوان آن را در داخل دستگاه گذاشته و گرم کرد.

ساختار مایکروفر

سیستم مایکروفر از ۴ جزء اصلی تشکیل شده‌ است. اولین قطعه در این دستگاه مگنترون نام دارد. این قطعه وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی یا همان برق  به امواج الکترو مغناطیسی را ‌عهده دار است.

قطعه دوم رزونانس است که برای گرم کردن غذا به کار می ‌رود.

سومین قطعه یک موجبر است که امواج را به سمت دیوار و محفظه داخلی حرکت داده و هدایت می‌کند و در نهایت برای ایمنی  سیستم کنترل امواج نیز وجود دارد.

محفظه داخلی دستگاه که محل قرار گیری مواد غذایی است از صفحات و دیواره ‌های بسیار بازتابنده ساخته‌شده تا امواج درون آن به صورت مداوم بازتاب شوند و حرکت کنند تا در نهایت توسط ماده غذایی جذب شوند.

کاربرد های مایکروفر

مایکروفر ها دستگاه ‌های پرکاربردی هستند که هم در مصارف تجاری مانند فست فود ها و رستوران ‌ها، کارخانجات فرآوری مواد غذایی بکار برده می‌ شوند هم به‌ صورت دستگاه ‌های کوچک برای مصارف خانگی.

پخت و پیش پخت گوشت: پخت‌ و پز معمولی گوشت و مرغ با حرارت بر روی اجاق گاز یا سبب ایجاد لکه ‌های خون می ‌شود و یا سطح بیرونی پخته و داخل نپخته می‌ ماند. اما اگر قبل ‌از پخت گوشت آن را داخل مایکروفر قرار بدهید امواج و درون آن نفوذ کرده و به‌ صورت یکنواخت نقاط بیرونی و درونی را گرم می‌کند و زمان پخت را می‌تواند تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

خشک کردن: خشک کردن مواد غذایی در مایکروفر بسیار کارآمد است. برای خشک کردن دیگر نیاز ندارید که مواد غذایی را که شامل میوه‌ ها، گل ‌ها، مغزیجات و غیره هستند جلوی آفتاب بگذارید و بگذارید در مدت‌ زمان طولانی در هوا خشک شود می‌توانید به راحتی تنها با قرار دادن در دستگاه در کمترین زمان آن را خشک کنید.

یخ زدایی: از جمله محبوب ‌ترین کاربرد های مایکروفر یخ زدایی و معتدل سازی دمای مواد است. یخ زدایی در عرض چند دقیقه یک برنامه کاربردی تعبیه‌ شده در ماکروویو هاست. اگر عجله دارید و نمی ‌توانید چندین ساعت برای آب شدن مواد فریزری زمان بگذارید یک دستگاه مایکرویو شما را از این کار بی ‌نیاز می‌کند.

استرلیزه کردن: این خاصیت امواج دستگاه که در عمق مواد نفوذ کرده و آب میان بافتی را تبخیر می‌کند. سبب می‌شود که رشد باکتری ‌ها به حداقل برسد لذا میتوان گفت که این دستگاه کاربرد استرلیزاسیون را به‌ خوبی انجام می‌دهد.

مشکلات رایج مایکروفر

این دستگاه نیز مانند هر وسیله دیگری ممکن است دچار عیوب و مشکلاتی شود و در نتیجه نحوه عملکرد مایکروفر مختل شود، که موارد زیر را برای شما به وجود آورد. ازجمله مشکلاتی که ممکن است برای این دستگاه به وجود بیاید عبارت‌اند از:

  • گرم نکردن غذا

مشکل گرم نکردن غذا یکی از رایج ‌ترین مشکلاتی است که این نوع دستگاه‌ ها به وجود می‌ آورند. بیشترین علت بروز این مشکل نیز مربوط می‌شود به شکست قطعه مگنترون که فرکانس‌ های امواج را تولید می‌کند. اگر دستگاه به‌ صورت خالی روشن باشد این سبب می‌شود که این قطعه بسوزد و باید آن را تعویض کرد. سوختن دیود ها، خازن، بسته نبودن سوئیچ درب و خرابی ترانسفورماتور نیز ممکن است سبب بروز این مشکل شود.

  • مایکروفر روشن می‌شود و بعد متوقف می‌شود

خرابی سوئیچ درب یا معیوب بودن ترانسفورماتور و موتور فن علت اصلی این مشکل است.

  • خرابی دکمه‌ های ماکروویو

اگر دکمه ‌ها کار نمی‌کند علتش خرابی صفحه تاچ و یا برد کنترل اصلی است.

  • صفحه ماکروویو نمی‌چرخد

در داخل دستگاه یک صفحه دوران برای چرخش غذا وجود دارد که توسط یک موتور حرکت می‌کند. محتمل‌ ترین علت نچرخیدن صفحه دورانی  آن سوختن موتور است.

نکته ایمنی بسیار مهم

مگنترون به برق با ولتاژ بسیار بالا برای به کار افتادن نیاز دارد. این ولتاژ بسته به نوع مایکروفر شما تا میتواند تا ۲۰۰۰ ولت افزایش پیدا کند. همچنین خازن مایکروویو حتی در زمانی که دو شاخه به برق نیست ولتاژ بالایی را در خود ذخیره کند. توصیه ما این است که برای تعمیر مایکروفر خود با مراکز و متخصصین حرفه ای کار با دستگاه ماکروفر تماس بگیرید.

تعمیر مایکروفر در تهران

 به ‌طور خلاصه مایکروفر ها وسیله ‌های پر کاربردی هستند که در طول روز چندین‌ بار از آن استفاده می‌کنیم. به ‌همین‌ علت بیشتر در معرض خرابی قرار می‌گیرند. از آنجایی که این وسیله برقی آشپزخانه هم از لحاظ قیمتی و هم از لحاظ کاربردی ارزشمند است بنابر این تعمیر آن را باید به یک مرکز تعمیرات تخصصی لوازم‌ خانگی بسپارید.

 شرکت پارس پویش خدمات تخصصی تعمیر تمامی لوازم‌ خانگی به‌ خصوص تعمیر انواع برند های مایکروفر را به ساکنین محترم در تهران عرضه می‌کند. جهت اطلاع از هزینه‌ ها و بررسی دستگاه توسط تکنسین ‌های مجرب مجموعه پارس پویش با شماره ‌های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

فرم درخواست تعمیرکار

پیمایش به بالا

درخواست تعمیرکار

فرم زیر را پر کنید تا در سریع ترین زمان با شما تماس بگیریم

اطلاعات تماس
اطلاعات دستگاه
تاریخ و زمان ترجیحی